Als mensen aan CrossFit denken, denken ze aan: zware gewichten, veel zweet en grote gespierde mannen. Niet de eerste sport die bij je als vrouw opkomt om mee te beginnen. Ik denk dat ik als man meer vrouwen zou kunnen overtuigen om vanuit de stad mee naar mijn huis mee te gaan, dan dat ik vrouwen zou kunnen overtuigen om een keertje bij een CrossFit gym te komen kijken. En ik snap het aan de ene kant ook wel. Al die gewichten en spieren zijn beest intimiderend. Vaak wordt dit door vrouwen ook als argumenten aangehaald om het niet te proberen. ‘Ik wil niet zo super gespierd worden’, ‘Ik hou er niet van om van die zware gewichten te tillen’, ‘de stang doet pijn aan mijn handen’, ‘Ik vind op de crosstrainer lopen leuker’, al deze excuses passeren de revue. Toch zou ik je willen vragen om die crosstrainer in te ruilen voor een CrossFit proefles. Je zal versteld staan van wat voor voordelen het jou als vrouw kan bieden.

 

CrossFit voor vrouwen kan ook stoer & sexy zijn; ‘Strong is the new Skinny’!

Naast de ‘horrorverhalen’ over geschaafde schenen, broeken die uitscheuren, billen die niet meer in je broek te hijsen zijn, en biceps waar mannen bang van worden, zitten er ook een hoop voordelen voor vrouwen aan het boefenen van CrossFit. Hieronder zal ik een aantal veelgestelde vragen met jullie doornemen:

1. “Maar mag ik dan geen cardio meer doen??”

CrossFit gaat niet alleen maar om het deadliften van 4x je eigen lichaamsgewicht. In het geval van CrossFit heet het geen cardio, maar het komt op hetzelfde neer (maar dan wel net iets intensiever). Dus vergeet die Bodypump, Les Mills en Zumba lessen. Geloof me, als je denkt dat je het daar al zwaar hebt gehad, wacht maar tot je CrossFit probeert. Dan voel je na afloop sowieso dat je gesport hebt. Geloof je me niet, overtuig jezelf dan in één van de ‘boxen’ (gyms) bij jou in de buurt.

 

2. “Pfff dat klinkt wel heel heavy… Kan ik het niveau wel aan?”

Als je er niet van houdt om te bewegen, dan is CrossFit inderdaad te heavy voor je. Je uithoudingsvermogen wordt namelijk wel degelijk op de proef gesteld. Het is een echte workout. Maar zoals bij iedere sport bestaan er gradaties. Het is niet dat er meteen van je wordt gevraagd om 120 kilo te clean & jerken. Natuurlijk zullen er indrukwekkend sporters te vinden zijn in de ‘box’ waar jij gaat trainen. Maar voor iedere atleet die 120 kilo kan clean & jerken of  4x zijn eigen lichaamsgewicht, zijn er 20 beginners die moeite hebben om er een pull-up uit te persen. Laat jezelf dus niet intimideren door het verhaal bij punt 1 en ga de uitdaging aan. Doe je best en heb het naar je zin, dan komt de rest vanzelf.

 

3. “Om even terug te komen op al die super gespierde vrouwen. Word ik dan ook zo super gespierd?”

Je zal zeker gespierder worden, maar vooral sterker! De gespierde vrouwen die worden geassocieerd met krachttraining stellen hun leven in het teken van zo’n sport. Zij zijn dag in dag uit, 24/7 bezig zichzelf te verbeteren. Deze vrouwelijke atleten staan ermee op en gaan ermee naar bed. Ze zijn continu gedreven om zichzelf te verbeteren en dat zie je dan ook terug aan hun lichaam. Voordat jij een dergelijk lichaam hebt ben je al snel 10 jaar verder en heb je er duizenden uren aan slopende training op zitten. Nu rijst de vraag: ‘maar hoe kom ik er dan wel uit te zien?’. Het antwoord is simpel: slanker en met meer definitie. Je billen zullen ongetwijfeld ronder worden en een lift krijgen. Als je ervoor zorgt dat je voeding afgestemd is op je training, dan is misschien die blokjesbuik dichterbij dan je denkt.

 

Je zal er niet alleen fitter uitzien, maar ook sterker worden. En zeg nou eerlijk, welke fitte onafhankelijk vrouw wil dat nou niet anno nu. Je hoeft bijvoorbeeld nooit meer aan mannen te vragen om de deksel van een pot open te draaien. Maar dit blijft het geheim van vrouwelijke CrossFitters onder elkaar ;-). Die tassen tijdens het shoppen moet vriendlief of manlief natuurlijk wel blijven dragen. We willen ze niet wijzer maken dan ze al zijn.

4. “En zit ik dan niet met alleen maar mannen opgescheept in een testosteronhok?”

Ik zal er niet over liegen; er zullen nou eenmaal meer mannen trainen in jouw box dan vrouwen. Dit geldt voor bijna alle sporten, behalve sporten als ballet, paardrijden en street dance. Vooral bij sporten met veel zware gewichten zijn de mannen flink oververtegenwoordigd. Als je jezelf meer op je gemak voelt tussen de huisvrouwen en fitgirls die een uur lang met een snelheid van 5km/u op de loopband over stoofschotels praten zonder ook maar één keer naar adem te happen, dan is CrossFit niet de sport voor jou. Ik neem aan dat als je een uur sport, je dit ook op een bepaalde manier terug wilt zien. Het voordeel van werken met mannen is dat ze je enorm kunnen motiveren. CrossFit maakt in zijn oefening geen onderscheid tussen mannen en vrouwen. Dit betekent dat iedereen dezelfde oefeningen doet en allemaal proberen om dit zo snel mogelijk te doen. En het laatst dat je wilt horen is dat je het goed doet…. voor een meisje…. Hoe tof is het als je als vrouw kan zeggen dat je een man hebt verslagen?! Girl power!

 

5. “Heb ik wel genoeg tijd om CrossFit trainingen te volgen?”

CrossFit trainingen gaan om efficiëntie. Het is een race tegen de klok. In een korte tijd geef je alles wat je hebt. Een nadeel hiervan is dat je heel hard moet werken. Het is pittig en je zal het zeker nog zwaar krijgen. Het voordeel hiervan is dat je ook weer snel klaar bent. Voor je het weet sta je alweer buiten met een trots en fit gevoel. Een CrossFit training zal gemiddeld 45 minuten in beslag nemen. Met een goede warming-up en cooling down erbij ben je waarschijnlijk iets langer dan een uur bezig. Dus waarom zou je uren verspillen aan het stappen op een crosstrainer als je ook in een uur fit kan worden met CrossFitten. Uiteindelijk draait het om resultaat toch?

Dus voor iedereen met een druk schema: ga naar de gym, til zware gewichten, gooi je hartslag omhoog, zweet, en na een uur sta je weer buiten.

BONUS vraag: “Zijn er wel leuke kleren om in te sporten voor CrossFit?”

Met de komst van CrossFit is er bijna een nieuw kledingstijl ontstaan. Wat typisch voor CrossFit is, zijn de felle uitgesproken kleuren, korte broekjes en kleurrijke hoog opgetrokken sokken. Sportkleding hoeft niet saai te zijn! Aangezien je als vrouw gesteld bent op gladde schenen, worden er vaak lange sokken gedragen. Je wilt natuurlijk niet dat je je schenen openhaalt met een ijzeren stang. Neem een kijkje in de CrossFit shop om te zien hoe je er als CrossFitter in stijl bij kunt lopen.